Pondelok, 31. Marec 2014, Bratislava

Je to už 50 rokov, čo Gorenje vsádza na dizajn

Je to už 50 rokov, čo Gorenje vsádza na dizajn
Uplynulo už viac ako 50 rokov od momentu, kedy Gorenje začalo vyrábať produkty podľa svojich vlastných návrhov. Už pol storočie nás delí od prvého počinu „dvorného“ návrhára Marjana Dworaka. Od tej doby Gorenje neustále rozširuje rozsah pôsobnosti, výrobné programy a stavia nové továrne. Uplynulých 50 rokov dizajnového dedičstva Gorenje možno rozdeliť do troch období: prvé bolo zamerané na projektovanie produktov, druhé na dizajnovanie funkcií a dnes Gorenje predznamenáva trendy.

Po skonštruovaní prvých spotrebičov pre moderné varenie, pranie a chladenie sa Gorenje rozhodlo prejsť od licenčnej výroby k výrobe vlastných produktov. Zásadným míľnikom bol v tomto ohľade začiatok spolupráce s dizajnérom Cirilom Cesarom. Ten v roku 1971 založil Gorenje Design Centrum a položil základy celosvetového renomé Gorenje v oblasti dizajnu domácich spotrebičov. Cesar okrem iného predstavil tzv. Ulm model design, podľa ktorého je produkt pevne zakotvený v centre trojuholníka: Marketing - Dizajn - Konštrukcia. Tento systém viedol k technologickej racionalizácii a zníženiu výrobných nákladov. V roku 1977 bola predstavená nová firemná vizuálna identita. V roku 1980 sa Gorenje Design Centrum spojilo s výskumným a vývojovým oddelením. O rok neskôr sa pokračovateľom práce Cirila Cesara stal priemyselný dizajnér Janez Smerdelj, absolvent prestížneho Cleveland Institute of Art v USA.

V 90. rokoch bol v Gorenje dizajnu venovaný čoraz väčší priestor. Práve v tom čase pre Gorenje prvýkrát pracoval taliansky dizajnér Paolo Pininfarina. Gorenje Design Centrum sa stalo samostatným oddelením s novým programom, definujúcim dizajn ako strategicky dôležitú oblasť firmy. Meniace sa ekonomické.

V roku 2008 sa Gorenje Design Centrum transformovalo na nezávislú spoločnosť - Gorenje Design Studio na čele so skúsenou dizajnérkou Lidijou Pritržnik. Navyše Gorenje ďalej pokračuje v co-brandingových projektoch s medzinárodne uznávanými návrhármi ako Studio Pininfarina, Ora-Ïto a Karim Rashid. Výsledkom je rastúca obľuba a uznanie zo strany zákazníkov i odborníkov. Domáce spotrebiče Gorenje sú odmenené radom najprestížnejších dizajnových ocenení Red Dot Design Award. S každou novou generáciou sú spotrebiče Gorenje chytrejšie a pokročilejšie, čo sa odráža aj v novej ére dizajnu.

Všeobecné informácie o skupine Gorenje

Skupina Gorenje je jedným z popredných európskych výrobcov domácich spotrebičov s viac ako 60-ročnou históriou. Všetky domáce spotrebiče sú založené na inovatívnych technológiách, dizajne a energetickej úspornosti. Do skupiny Gorenje patria značky Gorenje, Asko, Atag, Pelgrim, Upo, Mora, Etna a Körting. Spotrebiče vyrábané pod týmito značkami zvyšujú kvalitu života užívateľov až v deväťdesiatich krajinách sveta.
 
Hlavnou oblasťou podnikania skupiny Gorenje je segment domácností, ktorý zahŕňa výrobu veľkých a malých domácich spotrebičov, kúrenia, vetrania a klimatizácie a rôznych služieb súvisiacich s domácnosťou, vrátane dizajnu.

Spoločnosť Gorenje má sídlo v Slovinsku, pričom je zo všetkých slovinských spoločností najviac orientovaná na zahraničné trhy. Až 95% jej produkcie smeruje na export. V roku 2012 pre skupinu Gorenje pracovalo 10.895 zamestnancov, ktorí vytvorili celkový obrat vo výške 1,26 mld. eur.

Kontakt pre médiá

Marek Michlík
Key Communications, s. r. o.
mobil: +421 948 636 343
e-mail: marek.michlik@keycommunications.sk